Saturday, September 20, 2008

High and Dry

Due to the peculiarities of thought, I now find myself stuck high & dry without a single sen of the remuneration due to me in hand. I have been working my butt off for the past few months, day and night, to meet deadlines and expectations, but for some reason, the money is not coming in!

I thought DANIDA would pay up pretty fast. Well, it's been three weeks and I haven't received their payment. Local companies, even ones owned by "nice guys" have a tendency to dilly dally with payment. Kalau keja, nak cepat aje. Hari ni bagi, esok nak siap. Payment, dah dekat dua bulan tak bagi2 lagi. Semalam janji nak bank in cheque. Hari ni, call pun tak nak angkat. Geram betul!

WWF normally pays fast, tapi kena pulak project officer yang dah lemak keja dgn NGO lain, nak check document 2 minggu, invoice dah seminggu aku hantar, dia baru nak check email. Dah la aku kasi discount murah gila, sacrifice my b'day lagi nak betulkan keja orang lain. Saja nak melambat2kan payment aku. Aku seligi karang...

Even my highly esteemed company pun bayar lewat kat contract staff. Full timers ok la kot. Contributors lagi la tunggu lama. Tadi diorang bagi hamper raya. Kemain lawa lagi. Nice, thank you. But hello!! I need cash la. Bila nak sain cek? Kuih raya tu bukan boleh pakai bayar bil. Aku ni dah la keja siang malam, sampai buka kat ofis, keja hari Sabtu nak siapkan assignment yang berlambak2. Jangan la lambat2 bayar gaji. Aku nak makan apa macam ni?

Claims lagi satu... Aku submit awal bulan, proses la dulu. Boleh dia tunggu 15th, biar semua orang terkontang kanting nak submit (lambat takleh claim), dah berlonggok, baru la terhegeh-hegeh nak proses claim aku. Boleh tak, buat peel macam tu? Siap slash lagi kalau aku balik rumah straight lepas event. Sial. Trip 50 km, dia kira 40 pasal "Shah Alam standard limit 40 km". Hello! Ingat aku ni penipu ke hapa? Dah rumah kawan tu jauh 50 km.. Aku pakai trip meter la, bukan saja2 nak claim lebih! Each trip means petrol, and parking bukannya murah. Each event in PJ Hilton, parking RM8 - banquet rate. KLCC, at least RM5. No receipt, no claim. Abih kalau resit tak keluar - rugi la aku. Macam ni gajah pun mati..

Kompeni sial lagi satu tu lagi la. Payment aku konon dah pos. Pos kat mana pun tak tau. Tunggu replacement dah dekat dua bulan dah ni. Dia kata bos dia tunggu statement. Pantat dia la tunggu statement. Mintak aje kat bank, dia bagi. Bayar pun singgit. Takkan la kompeni nkau tu sengkek sangat nak bayar singgit pun tak mampu. Memang sengaja nak melambat2kan payment orang. Biasa la tu. Ingat freelancers tak payah dibayar. Lemak. Aku claim via tribunal karang.. So far, dah lebih enam bulan dah payment tu sangkut.

Pagi tadi ada event kat Marriott. Dok fikir nak isi minyak, nak bayar parking... Mintak duit tak dapat2. Aku rasa pengemis tepi jalan tu pun lagi banyak duit dari aku. Tadah aje, mesti ada orang bagi cash. Padahal aku yang keja bertungkus lumus ni, habuk pun tak dapat. Aku nangis.

1 comment:

~CovertOperations78~ said...

Oh man... I really sympathise. Celaka betul. Tak adil langsung. Kerja dah siap, honour your promise to pay je lah, kan? If kita nak buat sebagai 'charity' nak dapat pahala, kita akan cakap! Kalau tak cakap tu maksudnya masih lagi menunggu payment! Teruk betul. Ingat orang boleh hidup on fresh air & sunshine ke?