Wednesday, December 26, 2007

Pasrah

Aku tak tahu sama ada aku ni sabar, ataupun hati ni dah mati sebenarnya. Sudah terlalu banyak yang aku korbankan. Siang malam aku bekerja. Tapi lepas kerja dihantar, bayarannya lambaaat sangat diterima. Terlalu lama rasanya aku menunggu, hasilnya masih belum kelihatan. Betullah kata lirik lagu dulu - Penantian satu siksa yang tidak tertahan... Tidurku pun sudah terganggu dengan igauan-igauan aneh. Petanda yang pasti keadaan emosi yang tidak menentu.

Aku cuba bertanya kepada S tadi. "Payment aku dah clear ke? Bila boleh dapat?"

"Sorilah Oza. Aku baru dapat invois ni tadi. Kalau nasib baik, awal tahun depan boleh dapat."

"Takpe la. Minggu depan je tu."

"Tak tentu jugak. Bos bos cuti panjang."

Aku bungkam. Dah dua minggu aku hantar invois tu. Aku ingat, minggu ni boleh la dapat duitnya. Rupa-rupanya invois diperam oleh pembantu muda yang tidak mengerti apa-apa.

Payment job lain, jangan harap la. Entah bila aku nak dapat. Aku keletihan.

Nak kata takde job, ada. Nak kata tak lumayan, bayarannya boleh tahan. Cuma masalah cashflow yang selalu merunsingkan aku. Nak confirm job, at least seminggu. Nak buatnya, kadang-kadang makan sebulan. Lepas tu nak edit pulak lepas review. Dah submit, tunggu payment punya la lama.. Ding dong ding dong, tiga bulan jugak la untuk satu job dari awal sampai akhir. Kalau aku dah established, mungkin senang sikit kot. For now, each job is a challenge.

Nasib baik ada part-time job. Ada la jugak income. Kalau tak, tak tau la. Komputer aku dah kong ni, entah bila la nak diganti. Kucing kesayangan aku pun dah lari. Nak berhibur pergi makan2, pakcik dah balik kampung... Jadi aku diam aje la. Nak makan pun dah tak lalu. Nak mengemas takde mood. Teruk sangat aku masuk tido. Tido pun dah tak lena dah... Hmm... Sabar ajelah...

No comments: