Saturday, December 01, 2012

Diari Doha - Solat

Datang ke acara UN betul2 membuka mata. Manusia dari seluruh pelusuk dunia datang ke satu tempat untuk membincangkan persoalan hari esok. Dalam kesibukan menghadiri acara, aku cuba sedaya upaya tidak meninggalkan solat.

Dan di sini kita lihat pelbagai macam gaya wanita Muslim menunaikan ibadah harian ini. So far, ada sekali kot aku nampak orang pakai telekung. itu pun belah atas jer. Orang lain, termasuk aku sendiri solat memakai pakaian harian yang insya-Allah cukup menutup aurat. kaki pakai setokin. hari tu setokin jarang pun aku solat jugak. Mak2 arab tu tak pakai setokin pun ... hari tu lengan baju agak pendek, saya cover dengan shawl.

Kekadang kita ni terlalu terikat pada 'syarat' dan peraturan sehingga yang wajib tu tak terbuat. Yang penting kita solat. Selalu tak kita dengar alasan - tempat tu kurang bersih, tak bawak telekung.... alasan sebenarnya. kalau kita betul2 nak solat, insya-Allah boleh.

Semoga kita akan kurangkan alasan dan lebihkan ibadah, insya-Allah :-) 

No comments: